Syarikat Multi-Level Marketing (MLM) mempunyai reputasi buruk kerana dikaitkan dengan scam dan tahap kegagalan yang tinggi. Walaupun ramai sudah tahu perkara ini, MLM masih berjaya menarik orang ramai. Menurut Google, MLM antara pencarian popular dalam kategori pemasaran. Apa yang menarik sangat, adakah strategi pemasaran MLM memang berhasil atau hanya penipuan semata-mata?
Dalam artikel ini, kami akan meneroka sebab mengapa orang tertarik dengan MLM dan kenapa semua MLM sebenarnya scam.
1) Waktu Kerja Yang Fleksibel Dan Pendapatan Bebas

Janji pendapatan yang lumayan
Salah satu tarikan utama MLM adalah janji potensi pendapatan tanpa had. Syarikat MLM sering memasarkan diri mereka sebagai jalan menuju kemandirian kewangan, membolehkan orang mendapatkan pendapatan yang lumayan dengan bekerja dari rumah atau menentukan jadual sendiri. Daya tarikan keusahawanan dan pendapatan pasif ini sangat kuat terutamanya bagi mereka yang tidak puas dengan keadaan kewangan atau kerjaya mereka saat ini.
Pasti pernah dengar syarikat MLM menawarkan kerja waktu bebas dan mengatakan gaji atas usaha sendiri. Lagi-lagi zaman influencer, di mana sesiapa sahaja boleh memasarkan barangan dalam bilik sendiri pada bila-bila masa, pasti ramai masih berminat.
2) Aspek Sosial dan ‘Brotherhood’
Syarikat MLM sering mempromosikan rasa ikatan persaudaraan dan kesatuan dalam kalangan ahli, mencipta daya tarikan emosi dalam menjadi sebahagian daripada pasukan. MLM juga menawarkan peluang untuk membina dan menjalin hubungan dengan orang lain, menjadikannya sangat menarik bagi mereka yang ingin memperluas lingkaran sosial.
Sepertimana ahli kelab berasa rapat antara satu sama lain, tak kurang juga mereka yang bekerja bersama dalam syarikat MLM. Kelebihan MLM adalah setiap ahli rapat dengan sesama sendiri kerana mereka rekrut orang secara bersemuka. Antaranya juga mungkin ahli keluarga ataupun kawan rapat.
3) Faktor Psikologi yang Menjadikan MLM Menarik

Peluang untuk menjadi jutawan seperti ahli lain
MLM juga terkenal dengan taktik psikologi yang menjadikannya sangat menarik bagi individu tertentu. Penggunaan bukti sosial dan testimoni boleh mencipta ilusi kejayaan, manakala rayuan emosi dan taktik manipulatif boleh mempengaruhi proses pembuatan keputusan orang. Bias kognitif, seperti optimisme bias dan pengesahan bias, juga boleh memainkan peranan dalam daya tarikan orang kepada MLM.
Semasa merekrut ahli baru, mereka mesti akan memberi testimoni ahli MLM yang berjaya membuat duit beribu-ribu, dan mengesahkan betapa mudahnya ahli untuk menjual produk. Walaupun jumlah ahli yang berjaya, sebenarnya tak ramai.
4) Kisah Syarikat MLM yang Berjaya
Walau ada risiko, terdapat juga kisah syarikat MLM yang berjaya seperti Amway dan Avon. Syarikat-syarikat ini telah berjaya membina pangkalan pelanggan yang besar dan setia, menjadikannya pilihan yang menarik bagi mereka yang mempertimbangkan memilih MLM. Ramai menganggap ini sebagai peluang untuk menjadi kaya raya jika menjadi ahli pada peringkat awal.
Amway, Avon, Mary Kay, Oriflame, Herbalife dan lain-lain adalah syarikat MLM yang berjaya dengan nilai bercecah berbillion. Walaupun lebih 90% dari ahli mereka langsung tidak beruntung.
5) Kesukaran untuk Membezakan antara MLM Patuh Syariah daripada Skim Piramid

Skim Piramid adalah scam
Salah satu cabaran terbesar dalam mengambil bahagian dalam peluang MLM adalah membezakan antara MLM yang patuh syariah dan skim piramid. MLM sering mempunyai persamaan dengan skim piramid, di mana kedua-duanya fokus pengambilan ahli baru disamping penjualan. Oleh itu, penting bagi anda untuk melakukan penyelidikan dan mengetahui tanda-tanda skim piramid, seperti fokus pada pengambilan ahli baru, bayaran ahli yang tinggi, dan janji pendapatan yang tidak realistik.
Tanda-tanda piramid skim:
- Menekankan pengambilan ahli dan bukan jualan
- Keuntungan atau komisen melalui ‘downline’
- Yuran ahli yang tinggi
- Produk tidak wujud
- Mengatakan ini gaji pasif
Walaupun zaman sudah moden tetapi masih banyak syarikat yang menggunakan MLM sebagai business model mereka. Ada juga yang menggunakan nama lain seperti Network Marketing untuk memperdaya ahli. Syarikat yang bijak tahu yang MLM ini tidak akan tahan lama, jadi mereka ubah kepada business model lain selepas mendapat ahli yang banyak.
Ini semua sebab kenapa MLM masih popular, tetapi sedarlah ia cuma perangkap dan business model yang tak akan bertahan lama. Jika anda merasakan yang anda terjebak dengan MLM, kemungkinan besar ya. Sila keluar kerana keuntungan yang dijanjikan tak wujud.